Złe nawyki żywieniowe a ból kręgosłupa

Praktycznie każdy z nas wie, że złe nawyki żywieniowe to prosta droga do problemów ze zdrowiem, a w konsekwencji nawet do wystąpienia tzw. chorób cywilizacyjnych.

Niewielu jednak zajmuje się problemem w bardziej szczegółowy sposób. Oczywiście na popularności zyskuje zdrowy styl życia, rezygnacja z mięsa, wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz regularne badanie się, lecz niewiele jest osób, które w rzeczywisty sposób stosuje się do wszystkich prozdrowotnych zaleceń.

Smutną prawdą jest niestety to, że tryb życia, coraz mniej zgodny z naturalnym, zmusza nas do coraz szybszego wykonywania wszelkich czynność, jakie mamy zaplanowane na cały dzień. Większość tego czasu pochłania praca, wykonywana najczęściej na siedząco. Zamiast pełnowartościowych posiłków, decydujemy się na zimną przekąskę w biegu. Na spotkaniach w gronie znajomych również króluje, co prawda, apetyczna, lecz niestety całkowicie niezdrowa żywność. Na wszystkim tym cierpi nasz organizm, co skutkuje m.in. problemami z kręgosłupem. Jakie jeszcze złe nawyki żywieniowe obciążają nasz kręgosłup?

masaż a złe odżywianie się

Złe odżywianie drogą do chorób kręgosłupa

To, co szkodzi najważniejszym organom w Twoim ciele, szkodzi również Twoim plecom. Według przeprowadzonych badań, osoby, które skarżą się na bóle pleców, o wiele częściej mają zatkane tętnice prowadzące do mięśni podtrzymujących kręgosłup, niż osoby niedotknięte tym problemem. Dlatego warto szerzej zainteresować się tematyką zdrowego odżywiania, nie tylko wtedy, gdy już masz problem. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. A jedzenie, jeśli tylko wybierzemy zdrowe produkty, pozbawione chemii, może być doskonałym lekarstwem, być może nawet lepszym niż dostępne w aptekach tabletki. Warunkiem jest oczywiście sumienne dostarczanie sobie wszelkich niezbędnych składników w odpowiednich ilościach. Czego unikać?

Na co należy zwrócić uwagę?

Przejadanie się – to plaga we współczesnym społeczeństwie. Spotkanie z koleżanką naprawdę może obejść się bez kawy i ciastka, a asertywna odmowa drugiej dokładki obiadu u babci też wreszcie powinna wejść nam w krew.

Zbyt dużo tłuszczów. Co prawda, są one potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz wykorzystywane są w procesie przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak A, D, E oraz K. Jednak, jak każdemu wiadomo, nadmiar tłuszczu odkłada się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej, prowadzącej do nadmiernego wzrostu masy ciała. To bardzo duże obciążenie dla kręgosłupa. Założenie nadmiernie wypchanego plecaka szybko kończy się odczuwalnym dyskomfortem oraz bólami pleców, zgadza się? Tak samo kończy się otyłość. Niestety, w przypadku plecaka ból odczuwamy stosunkowo szybko, zaś otyłość z bólami pleców w świadomości Polaków niekoniecznie musi mieć związek.

Za dużo słodkości. Aż 50% naszej energii pochodzi ze spalania węglowodanów, które dzielą się na proste oraz złożone. Węglowodany proste wchłaniane są do krwi, złożone zaś ulegają rozkładowi dopiero w przewodzie pokarmowym. Te drugie uwalniają energię stopniowo, dzięki czemu rzadziej odczuwamy głód. Niestety, bardziej gorliwi jesteśmy w dostarczaniu sobie cukrów prostych, w postaci słodyczy. Początkowo organizm z nadmiaru dostarczanego cukru robi sobie zapas w postaci glikogenu odkładanego w mięśniach, który wykorzystuje, gdy zachodzi taka konieczność. A że nasz organizm najczęściej nie nadąża z przetworzeniem sumiennie dostarczanych cukrów prostych, te odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

Zbyt mało błonnika. Główne zalety błonnika pokarmowego znane są niemal wszystkim. Jest on jak miotła, która bardzo skutecznie pozbywa się złogów toksyn w organizmie. Z kolei niedobór lub brak błonnika w codziennej diecie może prowadzić do odkładania się tętnicach złogów, prowadzących do ich zwężenia. Główną konsekwencją takiej sytuacji są oczywiście choroby serca, lecz zwężone tętnice to też gorsza sytuacja także dla innych narządów. Nasz kręgosłup również na tym cierpi.

rehabilitacja wrocław

Spożycie kalorii nieadekwatne do stylu życia. Przejadanie się było już wspomniane wyżej, lecz oprócz oczywistego zmniejszenia porcji warto byłoby też zmniejszyć liczbę kalorii, jaka trafia do naszego organizmu wraz z pożywieniem. Jeśli spożywamy ich zbyt dużo, a ruszamy się zbyt mało, naturalnie również prowadzi to do otyłości. Samo zmniejszenie porcji nie wystarczy, liczy się również to, co jemy.

Masaże lecznicze- Global Therapy

W przypadku bólów kręgosłupa bardzo pomocne okazać się mogą serie masaży klasycznych bądź leczniczych, przeprowadzanych przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę. Profesjonalny gabinet Global Therapy to prosta droga do zwycięstwa z bólem kręgosłupa.

Więcej o wpływie odżywiania się na nasz organizm można przeczytać na blogu Body Travel.