Pojazd do recyklingu – przedstawimy proces demontażu
Metody rozdrabniania
-
Metoda mechaniczna – złom gumowy rozdrabniany jest za pomocą w linii technologicznej: krajarka – transporter -granulator – dozownik – sito (umożliwia wyodrębnienie granulatu o różnych rozmiarach ziaren).
-
Metoda kriogeniczna: po wstępnym cięciu opon materiał zostaje schłodzony ciekłym azotem poniżej temperatury kruchości. Pocięte i schłodzone odpady gumowe poddawane są dalszemu rozdrobnieniu:
-
rozdrabnianie w kruszarce młotkowej i walcowej, w których następuje jednocześnie oddzielenie kordu i drutu stalowego,
-
segregacja granulatu na sitach według wielkości ziaren. Dzięki stosowaniu ciekłego azotu, uzyskuje się wyższy stopień rozdrabniania przy mniejszym zużyciu energii.
-
stosowanie ciekłego azotu powoduje jednak zwiększenie kosztów aparatury jak i materiałów eksploatacyjnych.
-
Metoda Bertorffa: linia produkcyjna firmy Bertroff składa się z trzech niezależnych podzespołów, na którach następuje:
-
cięcie opon na kawałki za pomocą młyna nożowego,
-
rozcieranie za pomocą ryflowanych walców,
-
rozcieranie na wytłaczarce.
-
-
Piroliza
Piroliza to proces termiczny rozkładu wysokocząsteczkowych związków organicznych na produkty lżejsze. Przebiega ona pod wpływem wysokiej temperatury (350 – 1250°C) bez dostępu tlenu z otaczającej atmosfery.
Wyróżnia się pirolizę:
-
niskotemperaturową (poniżej 500oC),
-
średniotemperaturową (od 500 do 800oC)
-
wysokotemperaturową (powyżej 800oC).
W wyniku pirolizy otrzymuje się (w zależności od warunków procesu):
-
mieszaniny gazów,
-
ciekłe węglowodory
-
pozostałości węglowe
Produkty te mogą być wykorzystywane jako paliwo w urządzeniach do wytwarzania energii cieplnej lub po dodatkowej obróbce jako surowce chemiczne. Metoda ta nie ma szerszego zastosowania przemysłowego, gdyż jest mało opłacalna.
Recykling zużytych opon – wykorzystanie energetyczne
Z uwagi na niską opłacalność wszystkich w/w metod i lansowaniu hasła: „najpierw recykling, a potem wykorzystanie energetyczne’’ wykorzystanie opon jako paliwa jest chwilowo najbardziej efektywnym sposobem ich utylizacji. Spalane opony dają więcej energii cieplnej niż węgiel. Najlepiej przystosowane są do tego piece w cementowniach. Prócz cementowni istnieje w Polsce kilka firm zajmujących się unieszkodliwianiem opon w spalarniach. Zużyte opony wykorzystuje się także jako paliwo w elektrowniach i przemysłowych instalacjach grzewczych.
Recykling tworzyw sztucznych
Recykling tworzyw sztucznych pozyskanych z samochodów wycofanych z eksploatacji jest w praktyce trudny ze względu na różnorodność stosowanych TS. Czasochłonna jest identyfikacja i segregacja odpadów z TS. Nowe technologie pozwalają już jednak rozdzielać tworzywa od metalu i włókien wzmacniających poprzez zmielenie i rozdzielenie za pomocą :
-
elektromagnesu,
-
sprężonego powietrza.
W celu uzyskania dostatecznej skuteczności recyklingu tworzyw sztucznych z pojazdów konieczne jest::
-
stosowanie tworzyw przystosowanych do recyklingu,
-
ograniczenie różnorodności stosowanych tworzyw sztucznych w pojazdach,
-
oznakowanie wyrobów z tworzyw sztucznych, umożliwiające łatwą identyfikację materiału,
-
stosowanie rozwiązań konstrukcyjnych części z tworzyw, ułatwiających ich demontaż.