Jaka jest prędkość internetu DSL w Niemczech?

Internet stacjonarny od lat jest jednym z popularniejszych źródłem dostępu do sieci w Niemczech.

Wpływ na to może mieć szeroka oferta dystrybutorów, którzy prześcigają się w przyciągnięciu jak największej liczby klientów. Mnogość pakietów może przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Poszukiwania tego najlepszego warto oprzeć na solidnej wiedzy, która pomoże w ostatecznym wyborze, a także ustrzeże przed pułapkami, jakie mogą być zapisane „drobnym drukiem”.

Stałe łącze w Niemczech

Od lat obserwujemy wyścig pomiędzy Internetem mobilnym a domowym, gdzie pomimo rosnącej popularności i rozwoju tego pierwszego, stałe łącze nadal ma swoich wiernych zwolenników. Spory wpływ na taką sytuację mogą mieć kolejne z czynników jak np. szeroka dostępność przy relatywnie niskiej cenie oraz w większości przypadków brak limitu danych.

Dostęp do Internetu poprzez łącze DSL

Rynek dostawców wyróżnia trzy rodzaje stałego łącza: domowy Internet mobilny, kablowy oraz DSL, gdzie ten ostatni jest najchętniej wybieranym przez gospodarstwa domowe w Niemczech. Powód jest prosty – w atrakcyjnej cenie otrzymujemy Internet w znakomitej jakości wraz z prędkością do 250 Mbit/s. Dostęp do sieci uzyskuje się wyłącznie poprzez podłączenie do gniazdka sieci telefonicznej, znajdującym się w mieszkaniu.

Monopolistą do niedawna był Deutche Telekom, który jako jedyny oferował łącze DSL. Aktualnie, po zmianach prawnych, stał się zarządcą, udostępniając innym niemieckim operatorom możliwość korzystania z Internetu z sieci telefonicznej.

Jeżeli jednak w danym gospodarstwie domowym żadna z osób nie korzysta ze stacjonarnego telefonu, ograniczając się wyłącznie do komórki, nie musi koniecznie zakładać nowego aparatu. Wystarczy, że podczas poszukiwania oferty i przy podpisaniu umowy usunie „Telefonflatkarte” (opłatę ryczałtową). Pomoże to uniknąć generowania niepotrzebnych kosztów, za coś z czego nikt nie będzie korzystał.

Przykładowe oferty oraz ich zakres

Najczęściej wybieranymi przez Klientów ofertami są te przedstawiane przez m.in. Vodafone, O2 i 1&1. Każda z nich wyróżnia się wyborem pomiędzy różnymi wielkościami pakietów, dodatkowymi usługami, a także cenami. Pozwala to tym samym na wybór najbardziej dopasowanej oferty.

Prędkość Internetu w ramach poszczególnych taryf powinna odpowiadać potrzebom domowników. Podstawowym krokiem, jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań w gąszczu ofert, jest odpowiedzenie sobie na pytanie – do czego będzie służył Wam Internet?

W przypadku, kiedy na co dzień ograniczacie się do czynności jak surfowanie po sieci, sprawdzanie skrzynki pocztowej i prowadzenie korespondencji, wystarczy prędkość 16 Mbit/s. Jeżeli jednak planujecie ściągać większe pliki oraz regularnie korzystać z platform streamingowych, należy wybrać szybsze łącze – przynajmniej 25 Mbit/s.

Wśród ofert Internetu domowego w Niemczech można wybierać spośród następujących wielkości: 16 Mbit/s, 50 Mbit/s, 100 Mbit/s i 250 Mbit/s. Większe taryfy mogą wydawać się kuszące, jednak nie zawsze będą one konieczne. Dlatego, aby uniknąć sporych kosztów trzeba zastanowić się czy na pewno potrzebuję tak dużego pakietu.

internet domowy w niemczech

Czytaj uważnie umowy, czyli o ukrytych kosztach i usługach dodatkowych

Przed podpisaniem umowy należy uważnie zapoznać się z jej zapisami. Pomoże to uchronić się przed niespodziankami w postaci ukrytych kosztów. Operatorzy często zastrzegają sobie konieczność wniesienia opłat za wynajem routera WiFi oraz jego aktywację, a niekiedy także wysyłkę pod wskazany adres. Oszczędności można szukać, poprzez zakup sprzętu na własną rękę. Nadal jednak należy uiścić zapłatę za aktywację, która wynosi średnio od 49,55€ do 69,95€.

Oprócz tego, podczas podpisywania umowy, należy uważać na płatne pakiety bezpieczeństwa, nawet jeżeli ich nie potrzebujemy. Operatorzy wprowadzają szereg innych dodatkowych pakietów i usług, które nie są odpłatne, jednak aby się upewnić warto sprawdzić szczegóły umowy.

Równie ważne jest zwrócenie uwagi na minimalny czas trwania umowy stałego łącza (DSL-Anschluss). Zazwyczaj wynosi on 24 miesiące z możliwością wypowiedzenia umowy na 3 miesiące przed jej końcem. W przypadku, kiedy tego nie dopilnujemy, zostanie ona automatycznie przedłużona o 12 miesięcy. To czy warto należy rozważyć indywidualnie, gdyż każdy ma inne potrzeby i oczekiwania względem usług dostawców Internetu.