Jak wyregulować przerzutki w rowerze górskim?

Będąc posiadaczem roweru górskiego należy pamiętać o kontrolowaniu jego stanu technicznego, a co za tym idzie podzespołów, które pozwalają na sprawne i bezpieczne poruszanie się na dwóch kołach. Ważnym aspektem jest także regulacja oraz kontrola przerzutek rowerowych, które zapewniają odpowiednie dostosowanie przełożenia do warunków w jakich porusza się kierujący. W przypadku uszkodzenia bądź błędnego ustawienia przerzutek może dojść do sytuacji, w której uszkodzeniu ulegnie łańcuch bądź same zębatki roweru, co skutkuje unieruchomieniem roweru.

Kiedy przerzutki są rozregulowane? Co robić?

Pierwszym objawem, który mówi o tym, że przerzutki zostały rozregulowane jest samoczynne zrzucanie biegów na niższe podczas jazdy. Częstym problemem jest także wtedy problem ze zmianą przerzutki – zarówno tej tylnej jak i przedniej. W skrajnych przypadkach mogą występować zgrzyty oraz ocieranie się łańcucha o zębatki i ramę roweru. Podczas jazdy w trudnych warunkach z rozregulowanymi przerzutkami, można też doprowadzić do spadnięcia łańcucha z zębatek oraz konieczności jego ponownego nałożenia. Wszystkie powyższe sytuacje sugerują, że przerzutki są wyregulowane nieprawidłowo i wymagają ponownej kontroli, ponieważ jazda w takim stanie może skutkować poważniejszymi uszkodzeniami sprzętu, a nawet całkowitym jego unieruchomieniem.

W przypadku nadmiernego rozregulowania przerzutek należy spróbować samodzielnie je wyregulować, szczególnie jeśli w pobliżu nie ma żadnego serwisu rowerowego. Aby prawidłowo przeprowadzić regulację należy ustawić rower do góry nogami, tak aby koła oraz przekładnie zębate mogły poruszać się swobodnie.

Warto jednak wiedzieć, że najlepszym sposobem na regulację przerzutek jest ustawienie roweru na stojaku, który umożliwia poruszanie się kół w naturalnej pozycji. Można w tym celu poprosić drugą osobę o uniesienie sprzętu w momencie regulacji.

Wbrew pozorom regulacja przedniej przerzutki jest o wiele trudniejsza niż tylnej. Wynika to z tego względu, że nie może ona dotykać ramy roweru oraz musi umożliwiać swobodne przerzucanie biegów zarówno na przedniej jak i tylnej zębatce. Warto wiedzieć, że nawet jeśli użytkownik regularnie dba o smarowanie linek oraz łańcucha to jednak regulacja przerzutek zawsze będzie konieczna, aby rower działał prawidłowo, a jazda była komfortowa.

Rowery górskie
Polecane przez nas rowery górskie znajdziesz w sklepie PMBIKE.

Regulacja przedniej i tylnej przerzutki – podstawowe informacje

Do kontroli i przeprowadzenia regulacji zazwyczaj potrzebne będą podstawowe narzędzia takie jak klucz imbusowy o rozmiarze 5mm, wkrętak krzyżakowy oraz szczypce do podtrzymywania linki lub ewentualnie kombinerki. Regulując przednią przerzutkę należy ustawić prowadnicę tak aby była ona równoległa do blatu roweru. Najlepiej, jeśli znajduje się ona około 1-3mm od dużej tarczy zębatej. Kręcąc delikatnie śrubkami od regulacji na przerzutce należy ustawić ją tak aby pozwalała na swobodne przerzucanie przednich przełożeń bez otarć o ramę oraz niepokojących dźwięków.

Dokonując kontroli tylnych przełożeń warto zwrócić uwagę na stan haka przerzutki, który powinien być idealnie prosty. Jeżeli jest on nawet delikatnie uszkodzony to ustawienie przerzutek idealnie nie będzie możliwe. Aby prawidłowo wyregulować tylną przerzutkę należy wrzucić jak najniższy bieg z tył, natomiast z przodu jak najwyższy. Kluczem imbusowym należy delikatnie odkręcać śrubę podtrzymującą linkę. Jeżeli dana śrubka jest prawidłowo wkręcona to koła tylnej przerzutki będą znajdować się w osi małej zębatki. Jeśli tak nie jest to należy dokonać regulacji poprzez wkręcanie lub wykręcanie śrub regulacyjnych.

Aby wyregulować wszystkie biegi należy kolejno wrzucić najwyższy bieg z tył oraz sprawdzić w jakim miejscu jest koło przerzutki. Jeśli znajduje się po prawej stronie osi, należy kręcić śrubką o oznaczeniu „L” w lewo i analogicznie do sytuacji odwrotnej.

Regulacja przerzutek w serwisie czy na własną rękę?

Jeżeli istnieje taka możliwość, zawsze warto zdecydować się na regulację przerzutek w serwisie rowerowym, ponieważ daje to pewność, że będą one ustawione prawidłowo i zgodnie z techniką. W zależności od rodzaju przerzutek ceny regulacji mogą wahać się od kilkudziesięciu do maksymalnie stu złotych za usługę. Jest to stosunkowo niska kwota, która pozwala na prawidłowe ustawienie roweru i przyjemną jazdę. Warto pamiętać także, że samodzielne ustawianie przerzutek bez odpowiedniej wiedzy nie powinno mieć miejsca, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów roweru.