Aktywny senior – jak realizować swoje zainteresowania i pasje?

Aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla zachowania zdrowia niezależnie od wieku. Często jednak, ze względu na płynące lata, aktywność fizyczna to coraz rzadszy gość wśród naszych codziennych zajęć. To ogromny błąd!

Panuje przekonanie, że wraz z rosnącym wiekiem trzeba coraz bardziej na siebie uważać. Przy czym w większości przypadków oznacza to, że coraz bardziej wchodzimy w tryb siedzący. Właśnie ów tryb siedzący, który ma rzekomo chronić przed urazami, sam je na nas sprowadza. Kluczem do zachowania zdrowia jest aktywność fizyczna. Jakie są jej najlepsze formy w jesieni życia?

 

Sport na emeryturze – od czego zacząć?

Spacerujący seniorzyTo, że możemy raczej zapomnieć o skakaniu na bungee, a chodzenie po schodach już za kilka lat może stać się największym sportem ekstremalnym w naszym życiu, nie oznacza, że mamy całkiem rezygnować z aktywności. Najlepszą i najprostszą propozycją jest spacer. Nie wymaga żadnego dodatkowego sprzętu, możemy wybrać się na niego praktycznie w każdej chwili. W najbardziej komfortowej sytuacji są osoby starsze na wsi. Piękne krajobrazy i wszechobecny spokój to idealne warunki do przechadzki w ciepły, słoneczny dzień. Korzyści płynących ze spaceru jest całkiem dużo, przykładowe zalety spacerów to: relaksacja, obniżenie poziomu złego cholesterolu, poprawa struktury kości, czy też lepsze dotlenienie organizmu.

Jeśli tylko nie ma przeciwwskazań, nie rezygnujmy z jazdy rowerem – to doskonały sposób na odstresowanie się oraz wzmocnienie stawów. Nie musi to być wyczerpujący trening, wystarczy spokojna przejażdżka we własnym tempie. Najważniejsza jest systematyczność, a przede wszystkim przyjemność czerpana z wybranej formy aktywności. Jazda rowerem pomoże zniwelować sztywnienie stawów oraz przyczyni się do uśmierzenia bólu w znaczącym stopniu.

Bardzo dobrym pomysłem jest też pływanie, ze szczególnym naciskiem na coraz bardziej popularny aqua fitness. Mięśnie w wodzie ulegają znacznemu odciążeniu, a poza tym jest to możliwość nawiązania nowych znajomości podczas zajęć. Pamiętamy jedynie, by dobrać należycie wykwalifikowanego instruktora, tak aby jak najlepiej dobrał on ćwiczenia najlepsze do wieku i stanu zdrowia.

Popularność zdobywa sobie także joga. W jodze znajdziemy wiele ćwiczeń relaksujących, które nie stawiają przed wykonującymi zbyt wielu wymagań co do elastyczności czy ogólnej kondycji fizycznej. Jest to świetny sposób na poprawienie swojej ogólnej elastyczności, koordynacji, a przy tym mamy duże szanse zmniejszyć uciążliwe bóle stawów czy kręgosłupa.

Znanym i lubianym sposobem na utrzymanie sprawności fizycznej jest taniec, dzięki któremu również zyskujemy okazje na poszerzenie kręgu towarzyskiego oraz poprawiamy swoją wydolność krążeniowo-oddechową. Oczywiście, co ważne, zyskujemy także cenną umiejętność.

 

Czas na realizowanie pasji

Czas, kiedy nie musimy już pracować, a mamy jeszcze sporo sił, to idealna pora na realizowanie pasji, na które wcześniej nie było czasu. Popularnym sposobem na spędzenie czasu pod chmurką jest uprawianie ogródka. Widok różnokolorowych kwiatów, będących efektem własnej pracy to ogromna przyjemność i jeszcze większa satysfakcja. A warzywa z własnego ogródka? Pozbawione chemii, o wyrazistym smaku… Przetwory z własnych warzyw lub owoców smakują bez porównania lepiej niż te kupowane w marketach.

Starszy pan uprawiający ogródek
Dom seniora to miejsce umożliwiające grupową aktywność fizyczną oraz wspólne realizowanie pasji.

Popularnym sposobem na spędzanie czasu staje się szydełkowanie, ceramika… Co więcej, nie musimy zajmować się tym samotnie. Liczne kursy lub choćby mieszkający w pobliżu sąsiedzi o podobnych zainteresowaniach to kolejna okazja do poznania nowych przyjaciół. Wspólna pasja będzie całkiem dobrym początkiem w poszukiwaniu kolejnych wspólnych tematów.