Rowery MTB – co musisz wiedzieć o „góralach”?

Rowery MTB – co musisz wiedzieć o „góralach”?



Sklepy rowerowe oferują dziesiątki różnych rodzajów rowerów. Do jednej z głównych kategorii zalicza się rower górski czyli MTB. Obecnie przedział rowerów górskich jest szeroki. Zobaczmy co oferują nam producenci.

MTB – rower uniwersalny?

Rower górski, to najbardziej uniwersalny typ roweru. Można wykorzystać go do wycieczek po leśnych ścieżkach, łąkach, bezdrożach o lekko utwardzonym podłożu szutrowym itp. Ale już posiadanie drugiego kompletu opon tzw. slicków (opony takie znacznie zmniejszą opory toczenia niż w przypadku szerokich typowych opon stosowanych w rowerze górskim), spowoduje, że będziemy mogli bez większych problemów wybrać się na dłuższą wycieczkę po drogach asfaltowych.

Dlaczego uważamy, że nada się do tych dwóch celów: przede wszystkim waga dobrego górskiego roweru – nie myślę tutaj o ‚komunijnych wynalazkach’ – jest na tyle niska, że pozwoli na takie uniwersalne wykorzystanie w rożnych warunkach, duża liczba przełożeń pozwoli dostosować odpowiedni bieg w danym momencie, amortyzowane widelce mają coraz częściej możliwość uruchomienia blokady do jazdy po asfalcie, co eliminuje efekt pompowania, a tym samym utraty dynamiki na ‚szybkich’ nawierzchniach.

Cechy charakterystyczne roweru górskiego: mniejsza rama niż w przypadku rowerów szosowych i rowerów trekingowych, charakteryzująca się również niewielką masą i budowana z lekkich i wytrzymałych materiałów, często o owalnym przekroju, co zmniejsza opory powietrza. Koła 26 calowe o szerokich oponach mających zapewnić dobrą przyczepność w trudnym terenie i na błotnistych szlakach. Liczba przełożeń, to 21- 27, 3 zębatki na korbie i od 7-9 na tylnym wielotrybie. Rozpiętość przełożeń (wielkość zębatek), dobierana jest tak, aby móc umożliwić pokonywanie stromych podjazdów w lasach, przeoranych korzeniami itp. Sylwetka pochylona do przodu, a ręce opierają się na prostej i stosunkowo wąskiej kierownicy, która może być wyposażona w ‚rogi’, pomagające wygodniej ułożyć dłonie podczas podjazdu. Istnieje też zastosowanie szerszej giętej kierownicy, ale najczęściej wykorzystuje się ją do tzw. Rowerów full suspension, z amortyzacją przód i tył. Standardowo rower taki wyposażony jest w przedni amortyzator o skoku 80-100 mm. Często spotyka się amortyzatory o regulowanym skoku np. na poziomie 3 wartości, a do tego blokadę skoku. Hamulce to zazwyczaj ‚v-brakes’, lub mechaniczne czy też hydrauliczne hamulce tarczowe, które nie zmieniają siły hamowania podczas deszczowych warunków.

‚Górale’ pozbawione są podnóżków, błotników, świateł i bagażników. Minimalizowana jest w ten sposób ich masa, a także liczba elementów, które bardziej by przeszkadzały niż sprawdzały w trudnym terenie.

Postaw na ekstremalne wrażenia

Tego typu rowery cieszą się największą popularnością wśród ludzi młodych, lubiących adrenalinę, dla których rower to coś więcej niż tylko środek transportu, to sposób na życie.

Downhillowy DH – jest to rower zjazdowy. Pokonywanie podjazdów jest niemal niemożliwe, a sam jazda po prostym stwarza spore trudności. Jednak na zjeździe pokazuje swoje olbrzymie możliwości. Jest on w pełni amortyzowany a skok wynosi grubo ponad 150 mm, często nawet ponad 220 mm. Przedni amortyzator jest zazwyczaj dwupółkowy, i amortyzowane tylne zawieższenie (wahacz). Waga to ok. 17-20 kg. Na takich maszynach startuje się w konkurencjach zjazdu po stromym zboczy, gdzie prędkości dochodzą do 100 km/h.

Ekstremalne MTB

Freeride FR – służy do jazdy na specjalnie przygotowanych trasach, które są budowane głównie w lasach. Budowane są drewniane mostki, ‚hopy’, równoważnie itp. Dla freeride’u charakterystyczne są ‚droopy’, czyli kilkumetrowe uskoki po których ląduje się na pochyłej powierzchni.

Enduro – konstrukcja przejściowa pomiędzy rowerem XC (górskim), a DH, o skoku zawieszenia ok. 130 mm. Można pokonywać nim podjazdy, ale najwięcej radości sprawiać będzie zjazd. Rowery enduro polecamy przede wszystkim osobom, które szukają wielkich emocji i wrażeń. Warto jednak mieć na uwadze, że ich najlepsze wykorzystanie wymaga wiele miesięcy treningu – łatwo bowiem o wypadek i kontuzję lub nawet długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem enduro, przejdź do sklepu Królestwo Rowerów w grafice poniżej i zobacz w jakich atrakcyjnych cenach możesz taki rower zakupić.

Krolestwo-Rowerow-sklep-online

Dual – slalom – pośrednia konstrukcja pomiędzy DH a XC, służy do startu w zawodach polegajacych na zjeździe równoległym dwóch lub czterech zawodników po krętych trasach z wieloma ‚hopami’. Są lżejsze od zjazdówek i zazwyczaj nie posiadają tylnej amortyzacji.

Wyróżnić też można: Rower Trialowy – jest on osadzony na 24 calowych kołach (lub mniejszych), bardzo niska rama, zawodniczy tower trialowy nie posiada również siodełka. Maszyna tak służy do przejzdów po trudnych technicznie trasach z wykorzystaniem poręczy, schodów, murków itp. Rower Streetowy – 24 calowe koła zazwyczaj z 14/16 calową ramą, bez przerzutek, przedni widelec może być amortyzowany, służy do trików z wykorzystaniem elementów spotykanych w mieście – murki, schody, poręcze. Rower Dirtowy – skok przedniego amortyzatora w okolicach 100 mm, najczęściej tylko z tylnym hamulcem i służy do skoków na usypanych z ziemi tzw. ‚hop’ i ‚dirtów’.