Pojazd do recyklingu – przedstawimy proces demontażu

Pojazd do recyklingu – przedstawimy proces demontażu



Metody rozdrabniania

  1. Metoda mechaniczna – złom gumowy rozdrabniany jest za pomocą w linii technologicznej: krajarka – transporter -granulator – dozownik – sito (umożliwia wyodrębnienie granulatu o różnych rozmiarach ziaren).

  2. Metoda kriogeniczna: po wstępnym cięciu opon materiał zostaje schłodzony ciekłym azotem poniżej temperatury kruchości. Pocięte i schłodzone odpady gumowe podda­wane są dalszemu rozdrobnieniu:

    • rozdrabnianie w kruszarce młotkowej i walcowej, w których następuje jednocześ­nie oddzielenie kordu i drutu stalowego,

        • segregacja granulatu na sitach według wielkości ziaren. Dzięki stosowaniu ciekłe­go azotu, uzyskuje się wyższy stopień rozdrabniania przy mniejszym zużyciu energii.

        • stosowanie ciekłego azotu powoduje jednak zwiększenie kosztów aparatury jak i materiałów eksploatacyjnych.

      1. Metoda Bertorffa: linia produkcyjna firmy Bertroff składa się z trzech niezależnych pod­zespołów, na którach następuje:

      • cięcie opon na kawałki za pomocą młyna nożowego,

      • rozcieranie za pomocą ryflowanych walców,

      • rozcieranie na wytłaczarce.

Piroliza

Piroliza to proces termiczny rozkładu wysokocząsteczkowych związków organicznych na pro­dukty lżejsze. Przebiega ona pod wpływem wysokiej temperatury (350 – 1250°C) bez dostępu tlenu z otaczającej atmosfery.

Wyróżnia się pirolizę:

  • niskotemperaturową (poniżej 500oC),

  • średniotemperaturową (od 500 do 800oC)

  • wysokotemperaturową (powyżej 800oC).

W wyniku pirolizy otrzymuje się (w zależności od warunków procesu):

  • mieszaniny gazów,

  • ciekłe węglowodory

  • pozostałości węglowe

Produkty te mogą być wykorzystywane jako paliwo w urządzeniach do wytwarzania energii ciepl­nej lub po dodatkowej obróbce jako surowce chemiczne. Metoda ta nie ma szerszego zastosowania przemysłowego, gdyż jest mało opłacalna.

Pojazd do recyklingu

Recykling zużytych opon – wykorzystanie energetyczne

Z uwagi na niską opłacalność wszystkich w/w metod i lansowaniu hasła: „najpierw recykling, a potem wykorzystanie energetyczne’’ wykorzystanie opon jako paliwa jest chwilowo najbar­dziej efektywnym sposobem ich utylizacji. Spalane opony dają więcej energii cieplnej niż węgiel. Najlepiej przystosowane są do tego piece w cementowniach. Prócz cementowni istnieje w Polsce kilka firm zajmujących się unieszkodliwianiem opon w spalarniach. Zużyte opony wykorzystuje się także jako paliwo w elektrowniach i przemysłowych instalacjach grzewczych.

Recykling tworzyw sztucznych

Recykling tworzyw sztucznych pozyskanych z samochodów wycofanych z eksploatacji jest w praktyce trudny ze względu na różnorodność stosowanych TS. Czasochłonna jest iden­tyfikacja i segregacja odpadów z TS. Nowe technologie pozwalają już jednak rozdzielać tworzywa od metalu i włókien wzmacniających poprzez zmielenie i rozdzielenie za pomocą :

  • elektromagnesu,

  • sprężonego powietrza.

W celu uzyskania dostatecznej skuteczności recyklingu tworzyw sztucznych z pojazdów ko­nieczne jest::

  • stosowanie tworzyw przystosowanych do recyklingu,

  • ograniczenie różnorodności stosowanych tworzyw sztucznych w pojazdach,

  • oznakowanie wyrobów z tworzyw sztucznych, umożliwiające łatwą identyfikację materiału,

  • stosowanie rozwiązań konstrukcyjnych części z tworzyw, ułatwiających ich demontaż.