Nieruchomości dla firmy – umowa i urządzanie

Nieruchomości dla firmy – umowa i urządzanie



Sprawy związane z najmem lokalu użytkowego, przeznaczonego na siedzibę biura mogą okazać się nieco problematyczne. Trudności sprawić Ci może odnajdowanie się w dokumentach i paragrafach, szczegółowo określających Twoje prawa i obowiązki względem najmowanego pomieszczenia.

Umowa wynajmu lokalu biurowego

Podchodząc jednakże do tego na spokojnie i bez nerwów, z pewnością dasz sobie. Aby nieco ułatwić Ci poruszanie się w przepisach prawa i wszelkiego typu pozwoleniach, przygotowaliśmy kilka wskazówek i porad, które mogą okazać się niezwykle cenne i pomoce podczas podejmowania decyzji o wynajmie lokalu dla Twojej firmy.

Po wybraniu dla swojego biura odpowiedniego, przestronnego i wygodnego lokalu użytkowego warto zapoznać się z warunkami umowy jego najmu. Przede wszystkim trzeba ją dokładnie, nawet kilkukrotnie przeczytać. Przykaz ten może wydać Ci się niezwykle banalnym i oczywistym, jednakże są i tacy ludzie, którzy umowy czytają pobieżnie lub nie zapoznają się z nimi wcale. Nie ulega wątpliwości, że takie postępowanie jest wielce nieodpowiedzialne, a co gorsza, może prowadzić do niepotrzebnych nieporozumień, konfliktów i kłopotów. A tego przecież Ty sam, jak i Twoja firma pragniecie za wszelką cenę uniknąć.

Nie należy się jednak obawiać wiążącej umowy najmu, ponieważ dobrze i konkretnie sformułowana, zarówno ze strony wynajmującego jak i najemcy, pozwoli wyeliminować wszystkie wątpliwości i problemy, które mogłyby pojawić się w przyszłości. Szczególną uwagę więc powinieneś/powinnaś zwrócić na określony w umowie czas jej trwania, wysokość miesięcznego czynszu oraz na warunki obowiązujące zarówno Ciebie jak i właściciela lokalu.

Przed podpisaniem umowy najmu Twojego przyszłego biura, warto też zapoznać się z treścią ustaw, szczegółowo określających zasady i wzajemne zobowiązania obu stron. W przypadku wynajmu mieszkania najważniejszą ustawą jest oczywiście ta z 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, jednakże Ciebie bardziej powinny zainteresować przepisy kodeksu cywilnego. Nie zawierają one co prawda definicji lokalu użytkowego (co niesie za sobą pewne przeszkody), jednakże Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690) rozwieje wszystkie wątpliwości i niuanse związane z definicjami i przepisami. Według tegoż dokumentu, lokal użytkowy to wydzielona część budynku niebędącego mieszkaniem, przeznaczona do realizacji celów technicznych lub gospodarczych.

Dodatkową pomocą i wskazówką może być dla Ciebie także ustawa z dnia 1 stycznia 1995 roku o własności lokali (Dz.U. z 2000 roku nr 80, poz. 903), która w szczegółowy sposób opisuje i określa sposób ustanawiania własności dla samodzielnych lokali mieszkalnych o tych o innym przeznaczeniu, na przykład właśnie użytkowym. Pamiętaj, że możesz skorzystać z pomocy specjalistów z biur nieruchomości, którzy doskonale znają się w tym temacie i pomogą w wypełnieniu formalności, a także sprawdzą, czy wszystkie punkty umowy są korzystne dla firmy wynajmującej przestrzeń.

Po zapoznaniu się z treścią ustaw dotyczących wynajmu lokalu użytkowego z pewnością łatwiej Ci będzie zrozumieć zawiłe niuanse umowy. Nie musisz się więc niczego obawiać, wystarczy, że spokojnie przeczytasz najważniejsze dokumenty i dokładnie zapoznasz się z warunkami umowy najmu, by zdobyć dla swojej firmy najlepszy lokal, w którym urządzisz przytulne i komfortowe biuro.

Urządzanie biura dla twojej firmy

Obok nowoczesnego i wielce funkcjonalnego umeblowania biura, równie ważne jest jego wyposażenie w przydatne i praktyczne sprzęty, Pomogą one szybciej i efektywniej wykonywać zlecone zadania oraz zdecydowanie ułatwią każdą, nawet najtrudniejszą czy najbardziej nużącą biurową pracę.

Podstawą umeblowania biura jest oczywiście funkcjonalne, odpowiednio duże biurko. Obok niezbędnego komputera lub laptopa mogą się jednakże znaleźć na nim także inne sprzęty, ułatwiające biurową pracę. Oprócz telefonu i faxu warto także zainwestować w stojący lub wiszący zegar z wyraźnymi cyframi. Z pewnością okaże się on trafionym elementem wyposażenia. Dzięki rzuceniu okiem na jego tarczę na pewno nie zapomnimy o ważnym spotkaniu czy umówionej konferencji z pracownikami.

Równie przydatnym elementem biurowego wyposażenia będzie niewątpliwie duży i wyraźny kalendarz, na którym z łatwością zmieszczą się najważniejsze notatki oraz zapisane godziny spotkań lub szkoleń. Dzięki tygodniowemu lub miesięcznemu terminarzowi nie zapomnimy o żadnym ważnym wydarzeniu w życiu naszej firmy, przez co nasza praca okaże się jeszcze bardziej wydajną i efektywną.

Biuro

Praktycznym dodatkiem mogą także być specjalne uchwyty i podstawki pod karteczki, na których zapisuje się najważniejsze daty czy godziny. Zdobione, dekoracyjne przyciski i klipsy nie tylko wprowadzą na biurko powiew nieco luźniejszego, bardziej swobodnego klimatu, ale także nie pozwolą przeoczyć najważniejszych, pilnych spraw. Tego typu “przypominajki” obfitują w bogactwo form i kształtów, przez co nie stanowią monotonnej i nudnej ozdoby na biurku. Do takiego klipsa możemy dodatkowo przypiąć zdjęcie dzieci czy współmałżonka, aby nawet podczas pracy być bardzo blisko rodziny.

Przydatne okazują się także wszelkiego rodzaju podstawki i uchwyty pod długopisy czy pióra. Dzięki przechowywaniu tego typu akcesoriów w odpowiednich szufladkach czy pudełeczkach unikniemy niepożądanego bałaganu na biurku, oraz zapewnimy sobie dostępność najpotrzebniejszych rzeczy. Zawsze przecież chcemy mieć pod ręką niezastąpiony długopis, dlatego też warto pomyśleć o zakupie specjalnych pojemników, w których będziemy mogli trzymać piór i kolorowe zakreślacze.

Równie dobrze sprawdzają się w biurach także tablice korkowe, na których można przypinać najważniejsze notatki, adresy lub szkice projektów. Papiery i karteczki nie zaśmiecają w takim przypadku przestrzeni na biurku, za to powieszone na wprost naszych oczu zawsze będą przypominały o najważniejszych, naglących sprawach lub projektach, które mieliśmy dokończyć lub niezwłocznie poprawić.

Biurowe meble możemy także wyposażyć w przypominające nam o najważniejszych dokumentach tabliczki lub specjalne szufladki, które spełniać będą role mini-archiwów. Skatalogowane dokumenty i projekty z pewnością łatwiej i szybciej będzie znaleźć po odpowiednich sygnaturach, w jakie je zaopatrzymy. Podobnie będzie w przypadku wszelkich innych informacji, które chcemy mieć w zasięgu ręki i uporządkowane, na przykład płyty CD czy zdjęcia dokumentujące postępy naszych prac. Do tego celu można wykorzystać specjalne szafki, półki lub nawet najpospolitsze pudełka, zaaranżowane na podręczne bazy danych. W takim miejscu przecież łatwiej będzie znaleźć lokalizację potrzebnego dokumentu, zamiast przeszukiwać wszystkie półki i regały, po kolei wyciągając segregatory celem odszukania właściwego dokumentu.