Joga dla początkujących

Joga dla początkujących



Joga cieszy się ogromną popularnością. To ćwiczenia, które łączą oddychanie, ruch i medytację. Joga przeszło sto lat temu została importowana z Indii i obecnie niezwykle cenione są jej fizyczne i duchowe zalety. Badania pokazują, że joga może pomóc w radzeniu sobie ze stresem, łagodzić depresję i lęki, poprawiać nastrój i jakość snu. Ponadto wykazano, że joga zwiększa elastyczność, poprawia równowagę i koordynację, zmniejsza ból i zwiększa siłę.

Podczas pierwszego treningu jogi zajęcia mogą się wydawać przytłaczające, ale jeżeli będziemy wiedzieć czego się spodziewać, będzie nam zdecydowanie łatwiej. Typowe lekcje jogi trwają od 45 do 90 minut i zaczynają się zwykle ćwiczeniami oddechowymi, po których przychodzi pora na trening asan. Trening kończy się medytacją.

Najlepszym spodem na naukę jest trening – warto również dbać o regularną aktywność w domu. Wybierając trening dla siebie warto poznać rodzaje jogi, które można obecnie wybrać.

Najpopularniejsze rodzaje jogi

Lekcje hatha jogi są dobre dla początkujących, ponieważ są wolniejsze. Zajęcia z Vinyasy, Ashtanga i Jogi Mocy mogą być trudniejsze, w zależności od poziomu nauczania. Iyengar kładzie duży nacisk na prawidłowe wyrównanie i często używa rekwizytów, aby pomóc uczniom w doskonaleniu formy. Tzw „gorąca joga” to praktyka jogi wykonywana w gorącym otoczeniu – wiele studiów osiąga temperaturę blisko 40 stopni. Wiele osób lubi jogę w upale, ale osoby wrażliwe na ciepło lub cierpiące na pewne schorzenia mogą odczuwać dyskomfort podczas tego typu jogi.
Joga Kundalini jest często stosowana jako rodzaj jogi uzdrawiającej, a zajęcia mogą obejmować medytację, intonowanie i elementy duchowe.

Joga kładzie duży nacisk na oddychanie, co jak pokazują badania, ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Według badania z 2014 r. Opublikowanego w Medical Science Monitor Basic Research, pojedynczy, 25-minutowy protokół naprzemiennego oddychania w jodze znacznie obniżył ciśnienie krwi i częstość oddechów u zdrowych ochotników z nadciśnieniem.

Asany, czyli pozycje jogi

W zależności od studia i instruktora, asany mogą być nazywane zgodnie z sanskrytem lub po polsku, czasem używa się tych nazw naprzemiennie. Na początku nieznajomość nazw może powodować małe problemy z rozpoznaniem ćwiczeń.

Przejrzyj niektóre z najczęstszych pozycji, aby zapoznać się z nazwami polskimi i hindi.

Ulubione asany, takie jak: dziecka (balasana) i pies z głową w dół (adho mukha svanasana), są włączone do niemal każdej lekcji jogi. Inne popularne asany to obejmują pozy wojowników i pozdrowienia słoneczne.

Większość studiów zachęca uczniów do przyniesienia własnych mat do jogi na zajęcia, ale jeśli nie masz własnej maty, możesz trenować korzystając z mat dostępnych w studio. Studia i siłownie zazwyczaj zapewniają cały potrzebny sprzęt i rekwizyty, w tym podparcia, bloki i koce. Dla osób, które wolą jednak bardziej komfortowe rozwiązania najlepszym wyborem będzie zakup własnej maty do jogi – najlepiej z wygodnym pokrowcem, który pozwoli na jej wygodne transportowanie.

Jeśli planujesz spróbować jogi w domu, możesz kupić kilka podstawowych rzeczy lub znaleźć zamienniki w domu przed rozpoczęciem. Na przykład zamiast paska do jogi możesz użyć paska lub szalika.

Spróbuj swoich sił w jodze i przekonaj się o jej korzystnych dla zdrowia właściwościach.