Jak zbudować markę w 10 krokach? Zobacz nasz poradnik

Jak zbudować markę w 10 krokach? Zobacz nasz poradnik



Wymyśl i określ to, co chcesz zaprezentować konsumentom

Pomysł jest najważniejszy. To od niego zaczyna się proces kreowania marki. Jeśli zamierzasz stworzyć markę tylko dla samego procesu tworzenia, lepiej odpuść, marka musi wynikać przede wszystkim z przekonania, że to co zostanie stworzone wypełni istniejącą lukę oraz spełni oczekiwania (być może dotąd utajnione) i potrzeby konsumentów. Musisz być zatem trochę futurologiem, trochę socjologiem, trochę marketingowcem, a także trochę wynalazcą.

Określ cechy charakterystyczne swojej marki

Tylko marka, która ma jakieś podstawy, ramiona i może być określona konkretnymi cechami będzie mogła wystartować w boju, którym jest zdobycie jakiegoś kąska rynku, przede wszystkim w swoim sektorze. Marka musi posiadać możliwość móc być opisaną konkretną cechą charakteru. Jaka jest? Dla kogo jest? Z czym to się w ogóle je?

Zrób dobry research

Research, czyli badanie rynku. Musisz sprawdzać co jest obecne na rynku i czy to, co zostanie stworzone będzie zupełnie nowe, czy może od razu będzie musiało konkurować. Jeśli jest to opcja numer 1 wtedy należy po prostu stworzyć strategię komunikacji oraz reklamy, dzięki której zdobędziesz konsumentów, natomiast opcja numer 2 będzie wymagać nie lada kreatywności, najlepiej zastosowania dotarcia do konsumentów w sposób dotąd nie wykorzystany.

Sprawdź, czy konsumenci rzeczywiście potrzebują tego, co tworzysz

Jeśli nie ma popytu na twój przyszły produkt lub usługę – nie przejmuj się. Popyt może stworzyć się wraz z podażą, a to oznacza, że dopiero pojawienie się na rynku jakiegoś przedmiotu czy usługi obudzi wśród konsumentów potrzebę posiadania czegoś. Warto poczytać w sieci o historii Walkmana, który wszedł na rynek bez żadnych badań, a okazał się legendarnym hitem, dzięki któremu powstały później odtwarzacze MP3, MP4 discmany oraz iPody.

Wzrost potrzeb na rynku

Opracuj metodę kampanii reklamowej, dzięki której dotrzesz do odbiorców

Musisz być świetny. Po prostu. Sztampowa kampania reklamowa dla zupełnie nowej marki może się nie powieść. Warto wykorzystać w celach reklamowych social media – przede wszystkim te, które skoncentrowane są na przyciągnięciu osób młodych – jak Instagram oraz Snapchat. Pamiętaj jednak o tym, aby kampania reklamowa była spójna oraz trafiona, zadbaj o elementy key visual. O tym przeczytasz więcej na blogu ze studia Auch – http://auchstudio.pl/blog/key-visual. Zwróć też uwagę na to, aby twoja kampania była odpowiednia do produktu lub usługi. Dla przykładu reklama radiowa reklamująca innowacyjne usługi inwestycyjne nic nie powie słuchaczom. To tylko strata pieniędzy. Podobnie ma się sprawa z reklamowanie w mianstreamowych telewizjach aparatury EKG.

Stwórz unikalne cechy marki, dzięki którym staniesz się rozpoznawalny

Marka powinna być unikalna, aby po prostu być atrakcyjna. Nie powtarzaj kroków konkurencji, nie bądź taki jak inny brand. Trzeba być jedynym w swoim rodzaju. Lepiej dotrzeć do 1000 lojalnych klientów, którzy sami będą dla ciebie budować grupę odbiorców, niż 1000000 osób, które tylko raz kupią produkt. Marka musi posiadać co najmniej 3 unikalne cechy, które odróżniają je od jakiejkolwiek innej.

Określ świat marki, czyli to co się z nią wiąże

Dobrze jest zbudować świat marki, aby potrafić stwierdzić do kogo celowany jest produkt lub marka. Z jakimi innymi markami twojej marce będzie dobrze, z kim się gryzie. Świat marki pozwala na łatwiejsze opracowanie reklam – przede wszystkim graficznych. Znów pojawia się hasło key visual.

Zacznij kampanię reklamową odpowiednią dla twojej marki

Kampania reklamowa jest istotna, ale teoretycznie można obyć się bez niej. Niektórzy powiedzą, że mogą po prostu po cichu zareklamować produkt na forach internetowych, w social media, czy chociaż marketingiem szeptanym. To jednak też jest kampania! Nawet ciche wzmianki na Facebooku powodują, że ktoś zainteresuje się produktem. Warto zadbać o stworzenie kampanii, która idealnie trafi do odbiorców. Nie warto od razu przebijać się do telewizji, gdyż tam nie znajdziemy naszych odbiorców od razu. Dlaczego? Gdyż nie każdy widz będzie korzystał z naszych usług lub produktów. No chyba, że sprzedajemy nowego batonika albo piwo…

Kampania reklamowa a zysk

Bądź dokładnie tam, gdzie znajdą się fani marki, zbliż się do fanów i pozostań w kontakcie

Warto sprawdzić, gdzie znajdują się nasi konsumenci. W tym celu będzie nam potrzebny nieustanny monitoring mediów oraz po prostu czytanie wzmianek o nas samych. Warto nawiązać bezpośredni kontakt z konsumentami, dzięki takim narzędziom jak fora, Twitter czy Facebook jest to wybitnie łatwe i szybkie. Nie zapomnijmy o tym, aby odpowiadać na zapytania i reagować na krytykę z opanowaniem, a wszystkie potknięcia tłumaczyć dokładnie, warto czasem przyznać się do winy aniżeli otrzymać łatkę ignoranta. Łamanie standardu odpowiadania na potrzeby konsumentów to nieomal strzał w kolano.

Bądź konsekwentny i świadomy tego, że marka to wartość

Marka jest naprawdę sporą wartością, dlatego od początku musimy prezentować jej tożsamość w sposób świadomy oraz konsekwentny. Zmiana cech szczególnych, haseł, grup docelowych i sposobu komunikowania się to duży błąd, przez co nasz wizerunek staje się rozmyty a konsumenci nie wiedzą właściwie do kogo chcemy dotrzeć – tutaj warto przypomnieć sobie historię marki Wittchen, która sprzedawała swojego czasu torebki w Lidlu. Wcześniej marka kojarzona była z czymś ekskluzywnym. Lojalne klientki miały prawo być oburzone, że oto teraz niemal każda osoba finansowo może sobie pozwolić na bycie w świecie luksusu. Czy marka może stracić na takich działaniach? Niestety tak i to sporo. My radzimy zatem, aby dokładnie analizować wszelkie kroki związane z jej prezentacją w mediach, w realu i wszędzie gdzie się pojawia.