Dieta białkowa – fazy odchudzania

Dieta białkowa – fazy odchudzania



Dieta doktora Dukana podzielona jest na cztery charakterystyczne etapy. Każdy z nich jest niezbędny i konieczny do tego by osiągnąć i długotrwale utrzymać wymarzoną sylwetkę, bez ryzyka wystąpienia niepożądanego efektu jojo, towarzyszącego wielu innym metodom odchudzającym.

Pierre Dukan sugeruje podążanie kolejno poprzez następujące etapy:
– fazę ataku (5 dni),
– fazę naprzemienną (około tygodnia na każdy zbędny kilogram),
– fazę utrwalenia (od uzyskania wymarzonej wagi, 10 dnia na każdy utracony kilogram),
– fazę stabilizacji.

Przyjrzyjmy się zatem pokrótce każdemu etapowi, by rozwiać wszelkie wątpliwości związane ze stosowaniem coraz popularniejszej diety proteinowej.

FAZA PIERWSZA nazywana jest uderzeniową lub po prostu – proteinową. Na tym etapie możemy spożywać dowolną ilość produktów, ściśle wyznaczonych przez doktora Dukana. Jeść zatem możemy dowolnie: chude mięso drobiowe, wołowinę, cielęcinę i koninę. Mięso to, zależnie od upodobań kulinarnych możemy piec lub grillować, jednak bez zastosowania tłuszczu. Wolno nam także jeść wszelkie chude podroby i przede wszystkim – ryby. Warto także urozmaicać sobie zbilansowany jadłospis jajkami, owocami morza oraz chudym nabiałem, najlepiej w postaci jogurtów, twarogu oraz mleka. Przepisy w diecie proteinowej jak najbardziej dopuszczają także stosowanie aromatycznych przypraw, jednakże powinniśmy zwracać uwagę na zawartość soli w naszych daniach.

FAZA DRUGA przewiduje wprowadzenie do jadłospisu warzyw. Nazwa tego etapu pochodzi właśnie od metody naprzemiennego spożywania w jeden dzień wyłącznie białek, w następny – protein wraz z warzywami. Warto jednak zaznaczyć, iż niektóre warzywa nie powinny znaleźć się w naszym jadłospisie. Powinniśmy unikać przede wszystkim ziemniaków, roślin strączkowych, ryżu i karczochów. Lepiej wybierać pomidory, ogórki, sałatę, szpinak, paprykę marchew, szparagi, rzodkiewkę, kapustę lub cykorię.

FAZA TRZECIA przewiduje stopniowe wprowadzanie nowych produktów do standardowego, ściśle określonego menu. W tym czasie możemy zacząć jeść chleb pełnoziarnisty, ziemniaki, makaron, ryż, sery. Taki jadłospis ma za zadanie przyzwyczaić nasz organizm do szybszego i wydajniejszego spalania węglowodanów.

FAZA CZWARTA to etap końcowy. Od tego momentu możemy jeść co tylko chcemy, pod warunkiem wprowadzenia jednego dnia w tygodniu bogatego wyłącznie w proteiny. Istotnym elementem tej fazy jest również spożywanie trzech łyżek otrąb owsianych każdego dnia.

Zbilansowany jadłospis diety białkowej

Dieta Dukana staję się w Polsce coraz popularniejszą metodą zrzucania zbędnych kilogramów. Wszystko to dzięki gwarancji braku efektu jojo oraz zbilansowanej, bogatej w proteiny, różnorodnej diecie. Dzięki francuskiemu lekarzowi możliwe staje się obecnie szybkie i skuteczne, a co najważniejsze trwałe pozbycie się nadmiernych kształtów. Przyjrzyjmy się zatem jednemu z najważniejszych aspektów „cudownej diety” – całemu menu, które możemy spożywać bez jakichkolwiek ograniczeń.

Jak już wcześniej powiedzieliśmy, kuracja Pierre’a Dukana podzielona jest na cztery fazy, w których to spożywać należy odmienne produkty. Zależnie więc od etapu diety, na którym się obecnie znajdujemy, wolno nam jeść wyłącznie białko, proteiny z dodatkiem warzyw lub wszelkie inne produkty, ale ograniczone ilościowo.

Dla przykładu, faza pierwsza to okres spożywania samych protein. Możemy więc jeść w tym czasie otręby, chudy twaróg, jogurty, serki homogenizowane, drobiową szynkę lub mięso przygotowywane bez dodatku tłuszczów. Zależnie od poziomu cholesterolu, pozwolić sobie także możemy na potrawy przyrządzane z jajek oraz wszelkie żółte (niezbyt tłuste) sery. Bez ograniczeń możemy spożywać różnorodne owoce morza oraz podroby. Mięso (drobiowe, wołowe, koninę oraz ryby) powinniśmy jeść naprzemiennie. W taki sposób bowiem zapewnimy organizmowi odpowiednią dawkę niezbędnych składników mineralnych i odżywczych, jednocześnie szybko tracąc zbędne kilogramy. Jeśli dodatkowo chcemy przyspieszyć i polepszyć proces odchudzania, istotne będzie aby zastosować np. taki preparat jak piperyna, która wpływa na odchudzanie.

Zdrowa sałatka
W kolejnej fazie zaleca się naprzemienne spożywanie białka z węglowodanami w postaci świeżych lub gotowanych warzyw. Wybierać powinniśmy na przykład pomidory, ogórki, cykorię, sałatę, szpinak, marchewkę lub paprykę. Unikać powinno się w tym czasie głównie ryżu oraz ziemniaków. Nie wskazane są tutaj również wszelkie rośliny strączkowe, bogate głównie w błonnik, pęczniejący w naszych żołądkach.

W kolejnych etapach, mających na celu utrwalenie naszych nowych nawyków żywieniowych oraz wyeliminowanie ryzyka pojawienia się efektu jojo, zaleca się stopniowe wprowadzanie „normalnych” produktów spożywczych. Należy więc urozmaicać sobie dietę pełnoziarnistym pieczywem, ziemniakami, potrawami z ryżu i makaronu.

Bez względu jednak na fazę kuracji, w której się aktualnie znajdujemy, powinniśmy ograniczyć lub wręcz wyeliminować spożywanie słodyczy, alkoholu oraz znacznie mniej słodzić kawę lub herbatę. W następnych podrozdziałach podamy także dodatkowo kilka szybkich i łatwych przepisów kulinarnych na dietetyczne, zdrowe, ale przede wszystkim smaczne potrawy sugerowane przez dietę Dukana.