Czy warto postawić na pozycjonowanie stron internetowych?

Czy warto postawić na pozycjonowanie stron internetowych?



Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to stosunkowo długotrwały, oraz niestety coraz trudniejszy proces świadomego wpływania na pozycję strony internetowej w odniesieniu do konkretnych zapytań wpisywanych do wyszukiwarki. Pozycjonowanie ma sprawić, że dana witryna wyświetli się na jak najwyższe pozycji po wpisaniu słowa bądź słów kluczowych. Im więcej warunków zgodnego z wytycznymi Google pozycjonowania spełni się, tym większa szansa na to, że witryna widoczna będzie na wiele słów kluczowych na wysokich pozycji. Przez wysokie pozycje należy rozumieć te z pierwszej strony wyników wyszukiwania, czyli najczęściej 10 adresów URL, czasami mniej np. 7-8. Najlepsze pozycje to od 1. do 3. – wynika to z badań, które potwierdzają, że witryny właśnie na tych pozycjach mogą odnotować najwyższy współczynnik odwiedzin.

Ile to trwa?

Pozycjonowanie jest zależne od wielu czynników. Czas na zaobserwowanie pierwszych wyników często wynosi zaledwie dobę, aczkolwiek najwyższe pozycje osiąga się dopiero po kilkunastu tygodniach pozycjonowania. W przypadku fraz long tail, czyli z tzw. długiego ogona pozycjonowanie może być krótsze gdyż fraza nie jest tak popularna i teoretycznie na jej wypozycjonowanie trzeba przeznaczyć mniej czasu. Wyniki satysfakcjonujące zleceniodawcę usług pozycjonowania widoczne są mniej więcej po około 2-3 miesiącach pozycjonowania. Wynik w wyszukiwarce nie jest jednak stały i nawet jeśli przez dłuższy okres pozycje są bardzo stabilne, nie oznacza to, że nie spadną. Wiele zależne jest od wprowadzanych periodycznie zmian w algorytmie umiejscawiającym witryny na konkretnych miejscach rankingu.

Co muszę zrobić aby zlecić usługę?

Aby zlecić usługę pozycjonowania należy skontaktować się z agencją zajmująca się SEO. Pracownicy agencji powinni przygotować dla nas darmową wycenę pozycjonowania na wybrane słowa kluczowe (możemy je zasugerować bądź poprosić o pomoc specjalistów). Po wybraniu fraz i zdecydowaniu się na ustalony system płatności, należy podpisać umowę i postępować z dalszymi wytycznymi, którymi jest podanie danych dostępowych do witryny oraz serwera w celu przeprowadzania tam zmian związanych z optymalizacją strony internetowej. Agencja SEO, która ma dostęp do strony klienta może stosunkowo szybko i sprawnie dostosować jej zawartość w taki sposób, by była zgodna z pozycjonowanymi słowami kluczowymi.

Pozycjonowanie w Google

Czego mogę oczekiwać?

Usługa pozycjonowania jest usługą długoterminową. Jak wspomnieliśmy, pierwsze efekty pojawią się po kilku tygodniach, aczkolwiek stabilne pozycje witryna uzyska dopiero po kilku miesiącach prac nad nią. Oznacza to, że zawarta umowa obowiązywać będzie przez co najmniej rok. W przypadku takich zleceń jak pozycjonowanie lokalne, można oczekiwać, że strona pojawi się nie tylko wysoko w wynikach wyszukiwania ale będzie również widoczna w mapach Google. Korzysta z nich coraz więcej osób, dlatego warto zamieścić tam dane firmowe strony pozycjonowanej. Dzięki pozycjonowaniu strony zwiększa się ruch na niej i zdobywa się więcej potencjalnych klientów, a to z kolei może wspomagać rozwój biznesu. Naturalnie pozycjonowanie stron nie jest równoznaczne ze zwiększeniem sprzedaży, ale jest doń przepustką.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Cennik pozycjonowania jest zróżnicowany. Klienci mają najczęściej kilka możliwości. Mogą wybrać płatność za efekty – opłaty wykonywane są wyłącznie wtedy, kiedy strona osiągnie oczekiwane pozycje w wyszukiwarce na dane słowa kluczowe. Można również zdecydować się na stałą opłatę – comiesięczny abonament, nieuzależniony od wyników witryny. Inną metodą jest płatność abonamentowa + płatność za efekty jednocześnie – taka opcja dotyczy najczęściej pozycjonowania witryny na trudne słowa kluczowe. Pozycjonowanie może być tanie jeżeli skusimy się na mało popularne słowa kluczowe i na ich niewielką ilość. Dla przykładu 3 słowa kluczowe w pierwszych 5 wyników mogą kosztować w średniej wielkości mieście około 2 złotych dziennie. Oznacza to, że dzienna opłata wynosiłaby 6 złotych, a miesięczna 180. Jeżeli zdecydujemy się na trudniejsze słowa kluczowe i ich większa ilość, należy liczyć się wtedy ze wzrostem cen. Duże firmy, które stosują strategię pozycjonowania long tail, miesięcznie poświęcają na SEO ponad 10 000 złotych.