Atrakcyjne przetargi na polskim rynku

Atrakcyjne przetargi na polskim rynku



Czy kiedyś zastanawialiście się w jaki sposób przeprowadzane są w Polsce przetargi? Jest to rodzaj konkursu, który organizowany jest przez różnorodne podmioty (zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego), którego celem jest wyłonienie innego podmioty (firmy, przedsiębiorstwa) mającego za zadanie wykonywać konkretną inwestycję.

Jak dzielą się przetargi?

Przetargi mogą zostać podzielone wieloma zmiennymi, np. ze względu na zasięg (np. lokalne, regionalne, krajowe lub globalne), stopień dostępu (otwarte bądź zamknięte, na które to firmy są samodzielnie zapraszane przez organizatorów), wielkość (małe, średnie, duże) oraz cel przedsięwzięcia (np. jednorazowa inwestycja, długoterminowa współpraca itd). Wzięcie udziału w przetargu teoretycznie może zostać wykonane przez dowolne przedsiębiorstwo, jednakże w tym miejscu pojawia się pytanie o sens takiego działania. Jeśli firma nie spełnia oczekiwanych wymagań, nie może także dużo dać od siebie, nie jest kreatywna, ambitna i nie wie w 100%, do czego właściwie chce dążyć, to wtedy rywalizowanie podczas przetargowych rozmów wydaje się być totalnym nonsensem oraz stratą pieniędzy (przetargi często posiadają regulacją związaną z wadium). Przetarg otwarty to najpopularniejsza forma przetargu. Jeśli chodzi o zasięg najczęściej realizowane konkursy są lokalne i organizowane są przez spółki miejskie lub urząd miejski – np. wybudowanie lokalnej drogi, chodnika, położenie kostki brukowej, postawienie ławek, zbudowanie plantów miejskich czy nowego placu zabaw. Najczęściej przetargi organizowane jako realizacja zamówienia publicznego posiadają największą ilość wytycznych i wydają się być najtrudniejsze w negocjacjach. Niestety w wielu przypadkach o zwycięstwie decyduje…cena.

inwestycje w przetargi

Cenowe rozmowy o kontrakt

Negocjacje przetargowe wiążą się bowiem często właśnie z ceną. Wykonywanie zlecenia – bez różnicy czy jest duże czy małe musi wiązać się z konkretną stawką, często opiewającą na kilka(naście) milionów złotych. Kosztem realizacji wykonania zlecenia, o którym mowa jest w przetargu składa się nie tylko z tzw. „robocizny” ale przede wszystkim z ceną za towary, sprzęt, oprogramowanie i inne składowe, które pochodzą ze strony realizatora kontraktu. Organizatorzy przetargu zwracają często uwagę właśnie na to czym dysponuje przedsiębiorstwo stające do rywalizacji. Im więcej oczekiwanych sprzętów czy możliwości posiada firma, tym większa szansa, że wygrana przypadnie właśnie jej. Jeśli firmy dysponują podobnymi zasobami, najczęściej wyznacznikiem wytypowania zwycięskiej firmy jest honorarium. W przypadku instytucji bądź firm, które mają ograniczony budżet cena gra rolę, gdyż decyduje o tym, czy będą mogły zostać także podjęte inne działania, np. kolejne przetargi na inne realizacje.

Jak szukać przetargu?

W Polsce do przetargów najczęściej stają firmy budowlane, jednakże coraz częściej zauważyć można trendy przybywające do nas z zachodu – np. realizacji strategii wykonania obszernej kampanii marketingowej, wykonanie produkcji reklamy telewizyjnej, obsługa spedycyjna, obsługa wydarzeń kulturalnych czy dostarczenie akcesoriów na różnorodne wydarzenia, np. zawody sportowe.